Proiectul urmareste dezvoltarea competentelor manageriale si antreprenoriale pentru minim 350 de studenti din Romania care doresc sa demareze o activitate independenta in regiunea de Sud-Est si sustinerea infiintarii a 13-32 de intreprinderi care sa dezvolte noi afaceri inovative (in sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI) in aceasta zona.
- Selectarea grupului tinta care va participa la cursurile organizate in cadrul programului de formare antreprenoriala (ianuarie – aprilie 2022)
Grupul tinta al proiectului este format din 350 de studenti inmatriculati la orice universitate din tara, cel putin in anul 2 de studii de licenta, masteranzi si doctoranzi. Persoanele care vor face parte din grupul tinta trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- intentioneaza sa infiinteze o afacere inovativa in regiunea de Sud-Est.
- au domiciliul/resedinta in Romania.
Selectia si inregistrarea membrilor grupului tinta se realizeaza in doua etape:
- Etapa I consta in exprimarea intentiei candidatilor de inscriere in grupul tinta al proiectului, prin completarea unui formular de preselectie Google Docs. Formularul este disponibil la https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfKFvDGMrU_4mDV1g-p9WCmImBWatJUrCuSprmLqj63tyHw7Q/viewform . Se vor analiza formularele de preselectie, iar candidatii considerati eligibili vor primi un email de confirmare.
- Etapa a II-a consta in selectia si inregistrarea candidatilor in grupul tinta al proiectului AntRES 2.0. Criteriile de selectie avute in vedere sunt completitudinea dosarului de candidatura si principiul “primul venit, primul servit” pentru candidatii ale caror dosare sunt complete. Dosarele complete cuprind urmatoarele documente: 1. Cererea de inscriere; 2. Cartea/buletinul de identitate in termen de valabilitate, in copie (pe care persoana va scrie Conform cu originalul si va semna); 3. Adeverinta de student; 4. Formularul de inregistrare in grupul tinta; 5. Declaratia privind evitarea dublei finantari; 6. Declaratia de consimtamant privind prelucrarea datelor cu caracter personal; 7. Declaratia pe propria raspundere privind apartenenta la grupul tinta corespunzator indicatorilor din proiect; 8. Declaratia pe propria raspundere privind intentia de initiere a unei afaceri; 9. Declaratia privind evitarea conflictului de interese; 10. Alte documente doveditoare (la solicitarea organizatorilor) care sa ateste apartenenta la subcategoriile de grup tinta.
- Programul de formare antreprenoriala (ianuarie – martie 2022)
Cele 350 de persoane acceptate in grupul tinta al proiectului, vor beneficia de pe urma participarii la cursul de competente antreprenoriale cu durata de 40 ore, autorizat ANC. Fiecare curs se va desfasura online, pe parcursul a 10 zile (4 ore/zi). Jumatate din orele alocate vor fi dedicate teoriei si vor cuprinde printre altele:
- notiuni elementare de antreprenoriat (definitii, exemple, tipuri de organizatii economice etc).
- elemente de legislatie fiscala si economica specifica.
- elemente de gestiune financiar-contabila a afacerii.
- metode de dezvoltare planuri de afaceri.
- documentatie necesara derularii afacerilor.
- elemente de gestiune a resurselor umane din intreprinderi.
- modalitati de finantare a ideilor de afaceri, complementare celor din proiect.
- elemente de economie sociala si de antreprenoriat social.
- marketing-ul produselor/serviciilor si promovarea afacerii.
Curicula cursului de competente antreprenoriale include trei module:
- Antreprenoriat, responsabilitate si inovare sociala – fundamente si instrumente aplicative (8 ore teorie, 8 ore aplicatii practice).
- Managementul financiar al afacerii (8 ore teorie, 8 ore aplicatii practice).
- Instrumente IT pentru gestiunea afacerii (4 ore teorie, 4ore aplicatii practice).
Jumatate din programul de formare (20 ore) va fi alocat aplicatiilor practice, de grup si individuale, pentru a ajuta cursantii sa dezvolte planuri de afaceri viabile si cu sanse de succes in competitia pentru finantarea start-up-urilor. Doua ore peste cele 40 sunt alocate evaluarii de catre comisia ANC. De asemenea, toti cursantii vor primi cate o subventie in valoare de 200 lei.
- Selectarea planurilor de afaceri ce vor fi finantate in cadrul proiectului, instruirea castigatorilor concursului de planuri de afaceri prin metoda intreprinderii simulate si derularea stagiilor de practica (februarie – iunie 2022)
In cadrul proiectului va fi organizat un concurs de planuri de afaceri prin care se vor selecta minim 13, maxim 32 de castigatori. Acestia vor primi finantari in valoare de 40,000 – 100,000 EUR pentru implementarea ideilor de afaceri. Planurile de afaceri vor fi elaborate de persoane care au participat la activitatea de formare in cadrul proiectului AntRES 2.0. De asemenea, maxim 10% din planurile de afaceri aprobate vor putea fi elaborate de persoane care nu au participat la cursurile de formare in cadrul proiectului. Concursul de planuri de afaceri va fi anuntat din timp, astfel incat candidatii sa aiba suficient de mult timp pentru inscriere. Astfel, organizatorii vor publica o „Metodologie pentru selectia planurilor de afaceri propuse in vederea obtinerii ajutorului de minimis” si o „Metodologie de organizare concurs si jurizare.”
Procesul de selectie va fi pregatit si desfasurat astfel incat sa asigure o procedura decizionala transparenta, echidistanta si obiectiva, care sa respecte prevederile schemei de minimis, ale ghidului solicitantului si ale legislatiei aplicabile. Planurile de afaceri supuse procesului de selectie vor include minimum urmatoarele elemente:
- descrierea afacerii si a strategiei de implementare a planului de afaceri (obiective, activitati, rezultate, indicatori).
- analiza SWOT.
- schema organizatorica si politica de resurse umane.
- descrierea produselor / serviciilor / lucrarilor care fac obiectul afacerii.
- analiza pietei de desfacere si a concurentei.
- strategia de marketing.
- proiectii financiare.
In cadrul procesului de selectie vor putea fi evaluate si planuri de afaceri depuse de persoane care nu au participat la cursurile de formare antreprenoriala din cadrul proiectului, dar care se incadreaza in grupul tinta eligibil. Maxim 10% din planurile de afaceri selectate la finantare pot fi din partea celor care nu au participat la cursurile din cadrul proiectului. De asemenea, candidatii care au deja diploma de competente antreprenoriale obtinuta in cadrul altor proiecte, pot candida pe 10% din locuri.
Intreprinderile nou infiintate pentru implementarea planurilor de afaceri selectate in urma procesului de evaluare si selectie, vor trebui sa aiba sediul social si, dupa caz, punctul/punctele de lucru, in regiunea de Sud-Est a Romaniei. Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui sa angajeze, cel tarziu la sase luni de la data semnarii contractului de ajutor de minimis, cel putin 2-5 persoane proportional cu valoarea ajutorului de minimis aprobat. Se vor selecta la finantare planuri de afaceri care vizeaza dezvoltarea de intreprinderi care activeaza in sectoarele competitive identificate prin intermediul SNC sau care au in vedere dezvoltarea in domeniile si subdomeniile de dezvoltare inteligenta si sanatate identificate prin SNCDI. Planurile de afaceri pot fi elaborate si depuse individual sau in echipa de mai multi membri ai grupului tinta participanti in cadrul cursurilor de formare.
Selectia planurilor de afaceri va fi realizata de catre un juriu format din reprezentanti ai mediului de afaceri si ai patronatelor din aria de implementare a proiectului, cu respectarea principiilor conflictului de interese, a incompatibilitatilor si a confidentialitatii. Juriul va avea in vedere aplicarea unui mecanism de evaluare si selectie bazat pe urmatoarele principii:
- Nu vor fi finantate doua sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemanare in ceea ce priveste descrierea segmentului de piata, planului de management si marketing si bugetul detaliat.
- Planurile de afaceri propuse spre finantare vor reflecta realitatea segmentului de piata vizat si vor fi fundamentate tehnic si economic, pornind de la informatii verificabile in zona geografica de implementare a proiectului.
- Vor fi aplicate principii si criterii de transparenta, echidistanta si obiectivitate.
- Vor fi finantate planuri de afaceri in limita bugetului disponibil la nivel de proiect, in ordinea descrescatoare a punctajelor obtinute.
Activitatea de evaluare si selectie a planurilor de afaceri presupune derularea mai multor etape:
- verificarea conformitatii administrative si a eligibilitatii.
- evaluarea tehnico-financiara – punctajul maxim care poate fi obtinut de un plan de afacere in aceasta etapa este de 100 de puncte.
- evaluarea planurilor de afaceri prin intervievarea candidatilor – in cadrul acestei etape, fiecare candidat isi va prezenta ideea de afacere si va raspunde la intrebarile formulate de catre membrii juriului.
- finalizarea procedurii de evaluare si selectie a planurilor de afaceri – se va calcula punctajul final pentru fiecare plan de afacere care a parcurs toate etapele aferente procesului de evaluare si selectie.
Castigatorii concursului de planuri de afaceri vor participa la o actiune practica numita „Intreprindere simulata.” Aceasta reprezinta o metoda interactiva de invatare care vizeaza dezvoltarea spiritului antreprenorial prin integrarea si aplicarea cunostintelor si competentelor dobandite in pregatirea profesionala. Scopul acestei metode didactice este dezvoltarea competentelor antreprenoriale prin simularea proceselor si a activitatilor care au loc intr-o intreprindere reala si relatiile cu mediul extern. Intreprinderea simulata faciliteaza dezvoltarea cunostintelor tehnico-economice si juridice necesare intr-o intreprindere reala, formand aptitudini si competente care pot fi aplicate in majoritatea ramurilor economice/industriale. Se vor realiza stagii la intreprinderi simulate din sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC sau din domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI.
Persoanele ale caror planuri de afaceri sunt selectate in vederea finantarii, vor mai efectua cate un stagiu de practica organizat in cadrul unei intreprinderi existente, functionale, a carei activitate economica face parte din aceeasi clasa CAEN cu cea aferenta planului de afaceri castigator. Stagiul va avea o durata minima de 40 de ore si se va desfasura la sediul social sau la punctul de lucru al intreprinderii selectate.